maandag 28 februari 2011

Tijdje weggeweest, nieuw leesvoer...

Ik ben een tijdje weggeweest uit blogland. Dat heeft meerdere oorzaken. Ten eerste verveel ik mij stierlijk op het gebied van financiën. Ten tweede loopt het op mijn bankrekening de afgelopen anderhalve maand niet zo lekker. Het begon met teveel geld uitgeven aan een klerenkast, en dat heeft zich doorgezet in de zin dat ik nu even niet erg financieel gedisciplineerd ben. Daar komt bovenop dat mijn salaris voor de zoveelste keer niet volledig is uitbetaald, ik stiekem toch een mini-vakantie ertussendoor doe en voilà: het sparen schiet erbij in.

Maar er zijn ook interessante dingen aan de hand. Het is weer belastingseizoen en ik krijg wonder boven wonder een smak geld terug (wat natuurlijk onmiddellijk naar de spaarrekening gaat, om mijn disciplinegebrek van de afgelopen weken en de komende maanden te compenseren. Gezien de nieuwe wetswijziging op het gebied van collegegeld, geen seconde te laat. Dus heb ik een nieuw financieel doel: als de sodemieter afstuderen. Daar gaat heel veel tijd in zitten en zal gevolgen hebben voor mijn blogregelmaat. Ook ben ik door een vriendin (tijdens het boeken van een low-budget vakantie) attent gemaakt op a. de noodzaak van creditcards op sommige momenten en b. het bestaan van pre-paid creditcards. Na wat onderzoek gedaan te hebben, ben ik overstag gegaan. Het Nibud heeft weer eens in de smiezen dat kinderen te weinig financieel onderwijs krijgen. Dat bericht komt elk jaar terug, maar wat doen we eraan? Ik ben mij aan het oriënteren op consuminderen en zelfvoorzienende levensstijlen. Deels uit politieke, maar vooral uit financiële overwegingen (bespaar je daarmee ook geld?). Nee, dat betekent niet dat ik volgende week stop met vlees eten en een composthoop op balkon begin. Maar misschien dat ik deze zomer een start maak met de vierkantemetertuin [LINK]. En last but not least, stap 4 van Het Plan komt steeds dichterbij, dus zal ik mij de komende tijd alvast inlezen in beleggen. Ik lees nu: Beleggen voor Dummies ;)

Genoeg te lezen dus...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten