maandag 28 februari 2011

Afstuderen, een financieel doel?

Ik kreeg gisteren een prachtige brief in de bus van de Hogeschool van Amsterdam. In deze brief ben ik geïnformeerd dat ik met ingang van volgend jaar instellingscollegegeld zal moeten betalen in verband met de nieuwe wetswijziging, die korte metten wil maken met langstudeerders. Nederland vergrijst, dus de jonge generatie moet zo snel mogelijk aan de bak om de AOW'tjes te kunnen dekken. Jezelf jarenlang verdiepen in een bepaald vakgebied, snuffelen aan andere vakgebieden, lange buitenlandse stages en je onderdompelen in studentenverenigingen en besturen is voortaan alleen weggelegd voor a) mensen met poen; b) mensen wier studie licht genoeg is om er een bijbaan naast te hebben of c) mensen met de bereidheid om zich dik in de schulden te steken voor de studie. Onder de laatste categorie vallen de mensen met veelbelovende carrièreperspectieven. Als zielig alfa-studentje is dat dus niet voor mij.

Natuurlijk is de HvA vriendelijk genoeg om mij te melden dat ik, omdat ik al studeerde aan de HvA alvorens deze wetgeving van kracht werd, ik val onder een overgangsregeling. De genadige wetgever (jemig wat haat ik de VVD) zal in het eerste jaar mijn huidige collegegeld verdubbelen, in het tweede jaar, verdrievoudigen en in het derde jaar verviervoudigen, zodat het voor mij niet te moeilijk moet zijn om mij aan deze kolerezooi aan te passen.

Kijk, ik weet nu eindelijk wat ik wil met mijn leven. Ik zit nu aan mijn 5e jaar studie en zal dit jaar afstuderen van het HBO. Maar ik weet dat ik de komende 2 jaar nog in de schoolbanken zal zitten voor additioneel universitair Bachelor en de daarop volgende Master. Dit komt zó niet gelegen (hoewel mijn bezwaar tegen deze wetgeving slechts 60% is. Ik ben nou eenmaal een weegschaal.). Het zet mij echter wel aan het denken.


Afstuderen als financieel doel op korte termijn
Door deze veranderde wetgeving heeft afstuderen een nieuwe prioriteit gekregen. Je kan gerust stellen dat het naast het creëren van een noodbuffer van zes keer mijn maandlasten, mijn belangrijkste financiële doelstelling is van het moment. Zo snel mogelijk afstuderen bespaart mij geld. Heel veel geld. €7.200,- per jaar!

Afstuderen als financieel doel op lange termijn
Een HBO-er verdient als werknemer gemiddeld meer dan een MBO-er en een WO-er verdient (las ik ergens) gemiddeld €500 meer per maand dan een HBO-er. Snel afstuderen betekent ook nog eens dat je langer op de werkvloer bent, meer praktijkervaring opdoet en meer waard wordt voor volgende werkgevers. Langstuderen betekent waarschijnlijk dus dat je jezelf cumulatief meer geld door je neus boort.

Waarom nog in Nederland studeren?
Mijn primaire reden om in Nederland te studeren was dat ik als Nederlands staatsburger zeer weinig collegegeld betaalde. Zeker in vergelijking met wat ik zou betalen in het buitenland. Nu het collegegeld zo erg oploopt voor mij, wordt het voor mij, als nomadengeest, eigenlijk steeds aantrekkelijker om andere, buitenlandse universiteiten rijk te maken met mijn centjes, omdat zij mijn leven niet alleen verrijken met kennis, maar ook nog een met buitenlandervaring. Dat idee staat mij erg aan.

Waarom studeren?
Ik denk dat mensen de komende jaren veel harder na moeten gaan denken over hun studiekeuze met deze wetgeving. Studeren om het studeren zal er niet meer bij zijn. De nadruk zal meer gaan liggen op studeren omdat het toegevoegde waarde heeft voor jouw toekomstig vakgebied en daarin jouw kansen om een goede baan te bemachtigen vergroot of omdat het in de richting is waarin je wilt gaan werken. Studeren omdat het “the thing to do”is, omdat al je vriendjes het doen en omdat het moet van je moeder of omdat je van kennis houdt, maar niet specifiek er iets mee wilt doen, wordt steeds moeilijker gemaakt. Want met deze nieuwe wetgeving betekent switchen na twee jaar, omdat je eigenlijk toch iets anders wilde, dat je een lieve duit zal betalen. Sommige mensen zullen dus langer wachten met doorstuderen en voor sommigen van hen zal uitstel afstel betekenen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten