maandag 28 februari 2011

Pre-paid creditcards

Ik haat creditcards. Creditcards representeren voor mij schulden. En ik heb nare ervaringen met schulden. Ik heb een tijdje een creditcard gehad, maar ik betaalde het elke maand af. Maar op het moment dat ik in de financiele problemen kwam was de creditcard het eerste wat eruit ging. De rentes op die krengen zijn verschrikkelijk hoog en zorgen ervoor dat als je een schuld laat opstaan erop en maar het minimum betaalt, je jaren en duizenden euri later alsnog met dezelfde schuld zit (dat is overigens ook zo met zogenaamde goede schulden zoals studieschulden en aflossingsvrije hypotheken). Creditcards zijn voor mij uitvindingen uit de hel.

Maar voor sommige dingen, zoals goedkope vakanties boeken moet je toch een creditcard hebben.
Waar mijn Amerikaanse vrienden een gewone bankpas hebben met een creditcardnummer, hebben wij dat in Nederland niet. Hier in Nederland heb je of een creditcard, of een gewone bankpas.

Een vriendin, Miss Obesity Rehab (wiens blog overigens een aanrader is voor mensen die zowel fysiek als financieel weer in vorm willen komen), heeft mij echter recentelijk op een middenweg gewezen: de pre-paid creditcard. Technisch gezien is het geen CREDITcard, omdat je geen krediet erop kan nemen. Het is een kaart met een creditcardnummer waar je van tevoren het bedrag op stort dat je wilt uitgeven, bijvoorbeeld via iDeal. Vervolgens kan je alle transacties doen die je met een normale creditcard ook kan doen. Alleen kan je niet rood staan. Dus geen schulden. Met risico dat ik klink als een slecht reclamebord: geen schulden, wel transacties! Dat is toch mooi mensen?

Nu schijnen er een hele hoop pre-paid creditcards te zijn, waarvan sommige belachelijk hoge jaarkosten of transactiekosten hebben. Je betaalt namelijk een vast bedrag voor het aanschaffen van de pas en voor sommige transacties. Plus je betaalt een percentage van het bestede bedrag als de transactie in een andere valuta is. Deze kosten verschillen per uitgever van de kaart. Het is dus zaak om deze kosten goed met elkaar te vergelijken alvorens jouw keuze te maken tussen uitgevers. En dat zijn er meerdere, te weten: Moneybookers, Exacard, Medius, Colibricard en Wirecard Bank (ze zouden me moeten betalen voor deze zin).Gelukkig is er een site die alle kosten van alle creditcards met elkaar vergelijkt.

Let wel op dat je jezelf niet in schulden steekt, en zo een ding alleen maar gebruikt voor kosten die je sowieso zou maken. Niet omdat het een pre-paid creditcard is, betekent het dat je geld uit moet geven dat je niet hebt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten