maandag 18 april 2011

€5.000,- uitdaging: eerste update

Een paar weken geleden heb ik gezegd dat ik de komende twee jaar een tekort in mijn budget heb van €10.000,-. Hoewel de wet op instellingscollegegeld met een jaar is uitgesteld, blijkt, vanwege een samenloop van omstandigheden, dat dat tekort blijft staan. Maar gelukkig heb ik de €5.000,- uitdaging!


De €5.000,- uitdaging is een uitdaging die ik zelf ben aangegaan om het komende jaar €5.000,- speelruimte in mijn budget te creëren door geld bij te verdienen of door geld te besparen. 


Vandaag heb ik de eerste slag geslagen.
Ik ben een mobiele telefoon junkie. Waar ik ook ben, ik ben aan het bellen, smsen, chatten, facebooken of internetten op mijn mobiele telefoon. En mijn telefoonrekeningen zijn er over het algemeen ook naar. 


Mijn telefonie-provider probeert mij elk jaar, zonder al te veel moeite, het allernieuwste iPadphoneBBHTCGalaxy-mobieltje aan te smeren. Een richtige telefoonjunkie als ik komt met zo een vernieuwd contractje inclusief superdeluxe belapparaat algauw op een basis abonnement van €100,-. In de tussentijd bouw ik een verzameling op van afgedankte telefoontjes die eigenlijk nog zo goed als nieuw zijn.


Nee, ik ga na een decennium van mobiele handprothese niet ineens cold turkey afkicken. Mijn plan vergt geen tot zeer weinig wilskracht. Mijn mobiel abonnement is vorige maand afgelopen en in plaats van het nieuwste mobieltje te nemen, heb ik toegegeven aan een revolutionair idee (in mijn wereld dan): ik ben overgestapt op een Sim-Only abonnement. 


Gisteren zijn mijn nieuwe abonnementskosten voor het eerst van mijn rekening afgeschreven. Mijn overstap zal mij elke maand €62,- besparen. Dat betekent dat ik de komende 12 maanden mijzelf €744,- bespaard heb, door over te stappen op een Sim-Only abonnement (inclusief sms bundel en mobiel internet).


Om de besparing rond te maken, heb ik meteen het geld toegevoegd aan mijn maandelijks te sparen bedrag. Zo wordt elke maand het geld dat ik bespaar op mijn telefoonrekening omgezet in daadwerkelijke winst voor mijn spaarrekening.




Stand van zaken €5.000,- uitdaging:
Mobiele telefoon:   €744,-
Totaal:                     €744,-
Nog te gaan:       €4.256,-

Geen opmerkingen:

Een reactie posten