maandag 7 maart 2011

Plannen voor instellingscollegegeld

De afgelopen maanden is er veel rumoer gaande onder de Nederlandse studenten over de verhoging collegegelden, alsof er nog een hele hoop aan te doen valt. De website van Rijksoverheid stelt ons namelijk voor een voldongen feit.


Voor degenen die het gemist hebben: met ingang van september 2011 zullen langstudeerders het instellingscollegegeld moeten betalen in plaats van het wettelijke collegegeld (het instellingscollegeld is in mijn geval het vijfvoudige van het wettelijk collegegeld, maar dat verschilt per instelling). Kabinet Rutte wil mensen zo snel mogelijk af laten studeren zodat ze zo snel mogelijk bij gaan dragen aan de staatskas, maar belangrijker nog: Nederland wil langstudeerders niet langer sponsoren. 


Aangezien ik een brief heb ontvangen dat mijn collegeld de komende jaren langzaamaan zal vervijfvoudigen, heb ik het afgelopen weekend maar even een financieel vijfjarenplan gemaakt (van september 2011-aug 2016).
Ik heb een overzicht gemaakt van wat "The Huzzband" en ik verwachten te verdienen de komende 5 jaar (gebaseerd op huidig salaris) en onze vaste lasten (exclusief sparen en collegegelden. Tot dit punt was mijn vijfjarenplan dus eigenlijk mijn maandbudget voor de komende 5 jaren uitgesplitst naar kwartaal.


Vervolgens heb ik een overzicht gemaakt van mijn financiƫle doelen voor de komende vijf jaar en de kosten die ik daarvoor vanaf september 2011 moet maken:
1. buffer van zes maanden vaste lasten
2. afstuderen
3. rijbewijzen voor "The Huzzband" en mij
4. buitenlandse stage
5. reizen
6. vier jaar lang 10% aflossen op hypotheek
7. eventuele opleiding "The Huzzband"
Deze kosten heb ik verdeeld over de periode van 5 jaar, zoals ik dat idealiter zou willen. Resultaat: een tekort van €79.000,-. Dit tekort wordt voornamelijk ingegeven door het feit dat ik mijn hypotheek z.s.m. af wil lossen. 


Belangrijker nog is dat ik na enige geschuif met de doelstellingen tot de conclusie ben gekomen dat ik de komende twee jaar €10.000,- tekort kom. En dat heeft grotendeels te maken met het instellingscollegegeld. Dat betekent dat ik €5.000,- per jaar bij zal moeten verdienen. Of besparen. 


Onafhankelijk van hoe de zaak voor mij uit zal pakken m.b.t. collegegeld, ga ik deze uitdaging aan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten