donderdag 10 maart 2011

Hoe overleef ik de nieuwe wetgeving studiekosten

New Urban Collective, een recent opgerichte studentenvereniging, heeft mij gevraagd om een artikel te schrijven over financiën voor hun website. Ik ben er volledig mee in mijn sas. Ik heb als focus gekozen voor hetgeen nu het meest van belang is voor studenten, namelijk het instellingscollegegeld. 


Hoewel ik denk dat de nieuwe wetgeving zorg voor een financiële crisissituatie in het leven van veel studenten, denk ik dat de basisregels van omgaan met geld hetzelfde zijn. Het stappenplan dat ik in het artikel geef, om voldoende bestedingsruimte in het studentenbudget te creëren voor deze nieuwe wet, is dus het volgende:



1. Weet waar je aan toe bent. Als je niet weet hoeveel dat papiertje je uiteindelijk gaat kosten, kan je niet plannen. Dus lees het wetsvoorstel en hou de ontwikkelingen daaromtrent in de gaten.
2. Weet waar je staat: dus hoeveel je maandelijks verdient, hoeveel eruit gaat en hoeveel schulden je hebt.
3. Maak een budget en geef minder uit dan je verdient.
4. Bespaar op je uitgaven door kritisch naar je budget te kijken en verdien bij om meer geld binnen te krijgen.
5. Een mini-mini-noodbuffer bij elkaar sparen. iedereen moet zich beschermen tegen noodgevallen. De gemiddelde student heeft waarschijnlijk genoeg aan een mini-noodbuffer van €500,- à €1.000,-.
6. Schulden afbetalen om meer ruimte te creëren in het budget voor studiekosten.
7. Bezin eer je begint met een DUO-lening.


Daarnaast denk ik dat het van belang is dat studenten, die geconfronteerd worden met deze nieuwe wet in de gaten houden in hoeverre deze werkelijk op ze van toepassing is. Er zijn tevens altijd potjes waar studenten (en anderen aanspraak op kunnen doen, zoals huursubsidie, zorgtoeslag, kinderbijslag, maar ook beurzen en fondsen. Studenten moeten dus in de gaten houden of zij niet iets laten liggen.


Ook bestaat de mogelijkheid om een voorlopige Belastingteruggaaf aan te vragen voor werkende studenten. Als je geen recht hebt op studiefinanciering en je werkt, kan je je studiekosten deels terugkrijgen van de belasting. Door dit van tevoren te doen, krijg je een maandelijks bedrag en heb je wat meer speling in je budget.


En mijn laatste advies luidt voor de mensen die nog geen langstudeerder zijn: Studeer op tijd af!


Lees het volledige artikel hier.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten