donderdag 18 november 2010

Geld in, Geld uit: inkomsten en uitgaven bijhouden

Je bent gisteravond badend in het zweet wakker geworden, omdat je een nachtmerrie had dat het schuldenmonster je te pakken heeft gekregen. En op het moment dat je wakker schiet besef je dat het in werkelijkheid niet veel anders is. Waar kan je beginnen?
Hou drie maanden lang bij waar je je geld aan uitgeeft
Het eeuwenoud adagium is: mens, ken uzelf. Als je mij een jaar geleden zou hebben gevraagd hoeveel geld ik per maand uitgaf aan dingen die ik op dat moment “nodig” had, zou ik zeggen: € 250,-. Toen ik echter besloot drie maanden mijn inkomsten en uitgaven in de gaten te houden,  kwam ik in de eerste maand erachter dat ik van €1.010,- niet wist waar het heen was gegaan. Nou ja... ik wist het wel... Ik had gepind en het geld opgemaakt. Ik was op straat gegaan zonder te eten, en ik had wat gekocht. Elke dag. Zonder het gepinde geld te gebruiken. Ik was in de bouwmarkt geweest om te “kijken” en had honderd euro uitgegeven. Ik wilde ook wel eens wat leuks doen, en had zo € 212,09 neergeteld voor dat leuks. En ja, als het nieuwe seizoen begint moet je toch ook nieuwe kleren hebben? Dat was een nóódgeval, ja!
Ik was er heilig van overtuigd dat ik GEEN GELD HAD om mijn schulden te betalen. Ik leefde in een mentale staat van lik-me-vessie en had geen idee waar mijn geld nou allemaal naartoe ging. Brutaal als ik ben, ga ik ervan uit dat ik niet heel anders ben dan andere mensen. Dus jij denkt misschien dat je weet waar je geld aan opgaat: de absolute basisbehoeften van het leven. Maar dat is waarschijnlijk niet zo. En als dat 100% wel het geval is, eet ik mijn hoed op.
Dus neem ouderwets pen en papier (of open een excel sheet) en neem je bankafschriften erbij (of ga in je internetbankieren). Schrijf op wat er vorige maand binnen is gekomen en eruit is gegaan. Eerlijk zijn, hè? Als je dat hebt gedaan, kijk je naar alles wat niet onder vaste lasten, grote boodschappen of noodgevallen valt en je telt het bij elkaar op. (lees hier mijn definitie van een noodgeval) Voor het gemak vallen je schuldaflossingen even onder vaste lasten.
Waarschijnlijk heb je een x bedrag over waarvan je net als ik “niet weet” waar het heen is gegaan. Je kan heel boos op jezelf worden en jezelf erom veroordelen. Maar dat heeft geen nut. Beloof jezelf met je hand op je hart dat je erop zal letten en ervoor zal zorgen dat dit bedrag naar beneden komt. Hoe? Dat is de volgende stap (lees hier over budgetteren). Maar in de tussentijd zal er iets leuks gebeuren. Je gaat namelijk ook de volgende maand je inkomsten en uitgaven bijhouden. En je zal merken dat het bedrag naar beneden is gegaan. Bij mij ging het van €1.010,- naar €673,51. Nog steeds veel te hoog. Maar het feit dat ik mij bewust werd van mijn uitgavenpatroon, gecombineerd met het feit dat ik het zat was om schulden te hebben, zorgden dat ik op ben gaan letten en minder uitgaf.
Mede door de volgende stap is mijn speelgeld gedaald tot ongeveer €150,-. Maar nu is het onderdeel van mijn budget, dus hoef ik mij er niet schuldig over te voelen.
Waar geef jij zomaar geld aan uit? Laat je horen.

1 opmerking:

  1. Ik heb 3 maanden mijn geld bijgehouden in de Huishoudkist (http://www.huishoudkist.nl/). Ik was begonnen met de Excel sheet, maar dat was me echt veel te veel moeite. De Huishoudkist liet zien dat ik veel uitgaf aan boodschappen. Ik ging altijd naar de Jumbo, nu ga ik voortaan naar de Aldi. Wat een verschil zeg !!!!

    BeantwoordenVerwijderen