donderdag 18 november 2010

Geld in, Geld uit: Besparen

Als je eenmaal in de gaten hebt waar je geld naartoe gaat, maak je elke maand een bestedingsplan waarin je je geld vertelt waar het naartoe zal gaan. (lees hier hoe je jezelf zover krijgt dat je je eraan houdt) Soms is dat niet genoeg, omdat je vaste lasten veel te hoog zijn voor je inkomsten en je te weinig overhoudt om je schulden versneld af te lossen. Dan is de volgende vraag: hoe kom ik aan meer geld. Dat kan op twee manieren: meer geld verdienen (zie hier) en besparen. Dit stuk gaat over besparen.
Waarom besparen?
Het woord besparen roept bij meeste mensen negatieve associaties op. Zoals die dame in de rij bij de kassa die alleen dat harde bruine toiletpapier koopt en de rij ophoudt doordat ze wel twintig actiebonnetjes uit de krant heeft geknipt. Beelden van brood met suiker doemen op aan de horizon. Maar als je schulden hebt, en je wilt eruit komen en ik bedoel je wilt ECHT eruit komen, dan zal je moeten besparen. Besparen is eigenlijk bekijken hoe je het meeste kan maken van wat je nu al hebt. Uit je schulden komen zonder te besparen op uitgaven die niet essentieel zijn (en soms ook op uitgaven die wel essentieel zijn), is alsof je water naar zee draagt. Met een hele kleine emmer. Met een gat in de bodem. Dus...
Bekijk je budget kritisch.
Aan welke zaken besteed je elke maand geld die niet essentieel zijn om te leven (eten, onderdak, vervoer voor inkomen)? Daar begin je met snijden.
Schrap eerst dingen die eigenlijk overbodig zijn. Tenzij je een mode-guru bent, is een abonnement op de Cosmopolitan niet van levensbelang. Zeg het op. Je kan het gratis online lezen. Bekijk ook of bepaalde dingen niet goedkoper kunnen. Ik bespaarde bijvoorbeeld € 25,- per maand door over te stappen op een goedkopere televisie provider. Ik heb nu misschien niet heel veel kanalen, maar zoveel televisie keek ik toch al niet. Misschien betaal jij elke maand een duur abonnement voor een superdeluxe sportschool waar je eigenlijk maar eens in de twee weken naartoe gaat. Dan kan je besparen door over te stappen naar een strippenkaart voor een goedkopere sportschool bij jou in de straat. Of, beter nog, door te gaan joggen.
Besparen op de essentiële zaken.
Soms zit je er zo diep in, dat je ook moet besparen op essentiële dingen, als je wilt rondkomen van het geld dat je hebt. En met essentiële dingen bedoel ik eten, onderdak en vervoer naar inkomsten. In een heel extreem geval zal besparen op de basisbehoeften betekenen dat je je huis verkoopt en anti-kraak gaat wonen. Maar in de meeste gevallen kan je al geld besparen door kleine dingen anders te doen.
Ik bespaarde € 150,- per maand door één keer in de maand grote boodschappen te doen in plaats van elke dag naar de winkel te gaan. Hoezo die? Als ik elke dag naar de winkel gaat, koop ik elke dag tenminste één ding dat niet essentieel is. Al helemaal als ik geen boodschappenlijstje bij je hebt. Al is het maar een doosje tictacs, die ik op de valreep nog even bij de kassa meeneem. Door één keer in de maand alles te kopen wat ik nodig zou hebben (van tandenborstels tot rundergehakt, MET boodschappenlijstje), verminderde ik deze impulsieve aankopen en had ik aan het eind van de maand meer geld over.
“The Huzzband” krijgt nu zakgeld voor zijn lunches en verplicht zichzelf brood en beleg te kopen bij de winkel. Dan gaat twee euro zo twee dagen mee. Daarvoor kocht hij elke dag wat op het werk en dat kostte zo vijf euro per dag!
Ik heb ook op energie bespaart door spaarlampen in huis te hangen. Ik heb dit jaar 90 euro teruggekregen van de energiemaatschappij. Ik woon niet ver van het werk, dus ik fiets in plaats van de bus te betalen. Dan is dat abonnement voor de sportschool helemaal niet meer nodig en bespaar je ook nog op benzine of buskaartjes.
Bouw het af
Je kan beslissen om op alles in één keer te besparen. Dus je gaat overal naartoe fietsen én je eet alleen droog brood én je doet nooit meer wat leuks. De kans is groot dat je het gevoel krijgt dat je jezelf op straf hebt gezet en dat je het na een week zat bent. Een beetje net als de mensen die op 1 januari acuut stoppen met roken, om vervolgens op 5 januari toch nog even dat ene pakje op te roken. Begin om 10% van je uitgaven te knippen. En kijk dan elke maand opnieuw waar er nog eens 10% af kan. Als je ziet dat je per maand meer geld overhoudt, wordt het makkelijker om de dingen die je zogenaamd “broodnodig” hebt, op te geven.
Wat doe jij om te besparen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten