donderdag 18 november 2010

Stap 1: Mijn mini-noodbuffer

Alle begin is moeilijk. Dat was het in ieder geval wel voor mijn noodbuffer. De reden dat een noodbuffer de eerste stap is in het beginnen met het aflossen, is zodat een noodgeval niet gelijk resulteert in het maken van nieuwe schulden. €1.000,- is een goed richtbedrag om de klappen van het leven op te vangen.
Ik zal meteen eerlijk zeggen dat ik tot nu toe nog niet de €1.000,- gehaald heb. Waarom? Toen ik op de €920,- zat, kwam mijn beste vriend (ahum...) meneer Murphy langs in de vorm van een onverwachte kostenpost van ruim €250,-. En ik zal pas eind van de maand in staat zijn mijn buffer weer aan te vullen.
Maar weet je wat het leuke was: de rekening kwam binnen. Ik maakte het open en las het voor en zowel ik als “the Huzzband” haalden onze schouders op. Niet omdat we rijk zijn. Maar omdat we ervoor gepland hadden. Wij hadden een buffer, speciaal om meneer Murphy af te kopen wanneer hij langskwam. Als we een jaar geleden een onverwachte rekening kregen, was er gelijk spanning, boosheid, angst, rondspringen als een kat in het nauw om te verzinnen waar we het geld vandaan zouden halen. Maar nu was er niets. Ja, tuurlijk er zijn leukere dingen om te doen met €250,-, maar het is een fijn gevoel dat het niet een schuld gaat worden.
Dus verzin een acceptabel bedrag voor je noodbuffer en zorg dat het er komt. Als je een tijdje niet uit eten kan om je noodbuffer te creƫren, so be it. Als je een krantenwijk erbij moet nemen, so be it. Maar zorg dat het er komt, want het geeft gelijk een beetje rust.
Maar wat is dan een acceptabel bedrag? In de eerste instantie hebben wij gekozen voor €500,- voordat we schulden af gingen betalen en het is in de loop van tijd uitgegroeid. Als je nog bij je ouders woont, is €500,- misschien wel voldoende. Als je een eigen huis hebt en zes koters om voor te zorgen, is €1.500,- misschien beter. €1.000,- is een richtbedrag. Wat je buffer ook is, het is de bedoeling dat je agressief bent in het opbouwen ervan. Dan maar geen nieuwe winterjas. Je moet een kussen hebben tussen het leven en jou, want Murphy zal langskomen. De vraag is alleen wanneer. En hoe goed je erop voorbereid bent.
Heb jij een noodbuffer? Niet? Waarom wel/niet? Hoe heb je het opgebouwd?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten