zaterdag 9 april 2011

Balans vinden

Ik heb al eens eerder geschreven over het verschil in financiële mentaliteit tussen “The Huzzband” en mij. Hij ziet absoluut het nut in van financiële discipline en is positief over de financiële resultaten die wij behaald hebben in het afgelopen jaar. Hij wil alleen soms “ook een beetje léven, ja!”. En terecht. Maar het mentaliteitsverschil zorgt soms voor irritatie. Want ik ben het sparen-tot-het-pijn-doet type. Dan maar geen nieuwe kleren! :p

Vandaag zijn we dus weer even gaan zitten achter ons budget. Dit hebben we expres gedaan buiten de reguliere budgetmeetings om. Het gaat namelijk niet om hoe we het geld deze maand gaan verdelen, maar om hoe we het geld managen. Het komt erop neer dat we willen zoeken naar een geldsysteem of budget waarover wij allebei op lange termijn enthousiast kunnen zijn. Hij wil meer speelgeld en ik wil minder het gevoel krijgen dat ik als een soort moedertje hem op de vingers tik wanneer er geld uitgegeven wordt.

Ik denk dat het belangrijk is om in een financieel partnerschap te streven naar een enthousiaste overeenstemming tussen alle betrokken partijen.
Ik ben niet bang om de boel om te gooien, als iets niet meer werkt, of beter zou kunnen.

Terwijl we aan het bekijken waren hoe wij kunnen schuiven of besparen in het budget zodat wij voortaan meer geld overhouden voor de leukere dingen des levens, kwam de Balanced Money Formula van Warren en Tyagi in mij op.

De Balanced Money Formula gaat ervan uit dat, om relaxt te kunnen leven, je ernaar zou moeten streven om maximaal 50% van je inkomsten per maand aan behoeften (huur, boodschappen, vervoer) te besteden, minstens 20% van je inkomsten te sparen en maximaal 30% van je inkomsten per maand te besteden aan “wants”. Dit zou ervoor moeten zorgen dat je een goede balans slaat tussen directe behoeften, sparen voor de toekomst en “ook een beetje léven, ja!”. In het boek All your Worth wordt het als volgt weergegeven.



Voorbeeld:
Jantje verdient €1.500 euro per maand. Hij heeft balans bereikt als hij €750,- per maand aan behoeften besteed, minstens €300,- spaart en maximaal €450,- aan leuke dingen uitgeeft.

Hoewel ik bekend was met deze formule, heb ik mijn eigen financiën nooit door deze bril bekeken. Tot vandaag... Schokkend resultaat: in een gemiddelde maand besteed ik 73,63% van mijn inkomsten aan behoeften (hypotheek, vervoer, collegegeld, verzekeringen en belastingen). In een gemiddelde maand spaar ik tevens 12-20% van mijn inkomsten. Dat betekent dat ik minder dan 10% ruimte geef aan leuke dingen (televisie, telefoon, internet en speelgeld!!!). Dat is eigenlijk best absurd. Het is dus geen wonder dat “The Huzzband” soms gillend gek wordt van mijn spaardrift. En ik kan natuurlijk wel zeggen dat mijn vaste lasten omlaag gaan als ik eenmaal mijn hypotheek heb afbetaald. Dat zou echter betekenen dat we de komende paar jaar ernstig uit balans blijven.

Er moet dus iets veranderen. Ik zou op één of andere manier ruimte willen maken in mijn budget om meer balans te bereiken in mijn budget. Dat betekent dat ik de komende tijd wil kijken hoe ik mijn vaste lasten nog verder naar beneden kan brengen of hoe ik mijn inkomsten kan vergroten zodat het percentage vaste lasten omlaag gaat. Misschien dat de €5.000,- uitdaging daarbij kan helpen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten