vrijdag 8 april 2011

Studiekosten 2011-2012

Ik ben de afgelopen weken drukdoende met uitvogelen hoe mijn studielasten er in het aankomende schooljaar uit gaan zien. Ik ben er zo langzamerhand wel achter dat niemand mijn portemonnee net zo belangrijk vindt als ikzelf, dus ga ik zelf erg actief achter een ieder aan die er wat van zou moeten weten. Het lastige is alleen dat niets nog zeker is.

Mijn situatie is een beetje lastig. Ik ben laatstejaars HBO-student, niet rechthebbend op studiefinanciering, heb al 5 jaar studie achter de kiezen en wil na afronding van het HBO, een Master (en ter voorbereiding daarop een schakelprogramma) volgen.

De plannen van de overheid zijn aan alle kanten in mijn nadeel. Ten eerste wil de overheid langstudeerders een boete opleggen. Een ieder die langer dan vijf jaar studeert, zal met ingang van volgend jaar het instellingscollegegeld in plaats van het wettelijk collegegeld betalen. Ik dus. Ten tweede wil de overheid voortaan, maar één Bachelor en één Master per persoon vergoeden. Een schakelprogramma, om na het HBO een universitair Master te kunnen volgen, wordt gezien als een tweede Bachelor. Elke HBO-er die verder wil studeren, zal, als de plannen doorgaan, het instellingscollegegeld moeten betalen. Ik dus! Voor mij zijn dus sowieso de rapen gaar.

Het lastige is echter dat NIEMAND mij nu concreet kan vertellen waar ik aan toe ben. Ik heb inmiddels gesproken met een studieloopbaanbegeleider, twee decanen en drie studieadviseurs en de mogelijke scenario's zijn zeer uiteenlopend.

Scenario één:
Het wetsvoorstel wordt neergeschoten in de Eerste of de Tweede Kamer. Ik studeer zonder problemen van het HBO en vervolg met een schakelprogramma of een tweede Bachelor ter voorbereiding op mijn Master.
Financiële schade: €1.713,-.

Scenario twee:
Het wetsvoorstel wordt in al zijn glorie aangenomen en er zijn geen overgangsregelingen waar ik gebruik van kan maken. Ik studeer af van het HBO, vervolg met een schakelprogramma of een tweede Bachelor ter voorbereiding op mijn Master. Ik betaal instellingscollegegeld voor het schakelprogramma of langstudeerboete.
Financiële schade: €9.000,-.

Scenario drie:
Het wetsvoorstel wordt in al zijn glorie aangenomen. Ik weet mijn afstuderen aan het HBO uit te stellen tot volgend jaar, terwijl ik in de tussentijd een schakelprogramma of een tweede Bachelor volg ter voorbereiding op mijn Master. Ik betaal instellingscollegegeld, maar maak gebruik van de aangekondigde overgangsregeling van mijn HBO-onderwijsinstelling.
Financiële schade: €3.545,-.

Scenario vier:
Het wetsvoorstel wordt in al zijn glorie aangenomen. Ik ben echter in staat voor het einde van het schooljaar mijn inschrijving bij de Universiteit, waar ik nu bij wijze van een minor vakken volg, om te zetten van bijvakstudent naar voltijdstudent. Ik studeer af van het HBO, vervolg met een schakelprogramma of tweede Bachelor en betaal instellingscollegeld. Ik maak echter gebruik van de overgangsregeling voor schakelaars van de Universiteit.
Financiële schade is afhankelijk van het aantal studiepunten dat ik nog moet behalen.
30 ECTS : €1.713,-
60 ECTS : €3.426,-
Per ECTS: €57,10

Zoals je ziet zijn er een hele boel verschillende scenario's mogelijk voor mij. Het eerste scenario geniet natuurlijk mijn voorkeur. Ik moet mij echter op het ergste voorbereiden. Dus mijn stappenplan ziet er als volgt uit:
  1. Voor de zekerheid inschrijving aan de Universiteit omzetten van bijvakstudent naar voltijdstudent.
  2. Stappen zetten richting afstuderen in augustus. Tegen die tijd zal al duidelijk zijn hoe het wetsvoorstel op mij van kracht is. In afwachting daarvan is het voor mij waarschijnlijk niet verstandig om al in juni het langverwachte papiertje mee naar huis te slepen. Verder uitstel is een optie.
  3. Sparen. Deze zomer als een gek werken en sparen.

1 opmerking:

  1. Indien u in aanraking komt met hogere studiekosten, zult u boven de door de overheid vastgestelde normbedragen uit gaan komen. Hierdoor worden deze studiekosten aftrekbaar van uw belastbaar inkomen.

    BeantwoordenVerwijderen