zondag 3 april 2011

Vakantie vieren op budget

“The Huzzband” en ik zijn heerlijk op vakantie geweest naar Gran Canaria. Onze vorige vakantie was een zeer low-budget fietsvakantie door Nederland en België. Het was mijn bedoeling om deze keer zo zuidelijk mogelijk te gaan voor zo min mogelijk geld. Dus zon, zee en strand, zonder een vreselijke belasting voor ons budget. Ik heb echter gemerkt dat het makkelijk is om je te verkijken op de bijkomende kosten van zo een “low-budget” vakantie. Hier volgen de lessen die ik geleerd heb.


Stel van tevoren vast wat je uit kan/wil geven
Voordat je op vakantie gaat is het belangrijk om te weten wat je in totaal uit wilt geven. In totaal is inclusief badslippers, etentjes, buskaartjes en tandenstokers, dus niet alleen vlucht en onderdak. Dit bedrag slaat een balans tussen wat je kan missen, jouw vakantie-wensen en jouw financiële doelen.

Ik wilde bijvoorbeeld zo veel mogelijk zon voor zo min mogelijk geld. Ik heb weinig luxe nodig, dus ik vond het niet erg om in goedkope hostels te slapen, zolang ze maar schoon waren. Daarnaast vond ik het belangrijk om geen schulden te maken om mijn vakantie te bekostigen en dat mijn buffer niet zou krimpen. Ik had er (een heel klein beetje) vrede mee dat ik één maand niet zou sparen.Daarmee kwam mijn vakantiebedrag op €1.000,-. Een lager bedrag zou betekenen dat ik niet al te veel zon zou krijgen. Of dat ik op vakantie zou zijn, maar niets anders zou kunnen doen dan strandliggen. Een hoger bedrag zou betekenen dat mijn buffer eraan zou gaan.

Biecht: Ik ben €200,- over budget gegaan... Dat heeft me €37,- uit mijn buffer gekost. En eerlijk gezegd: dat vind ik best meevallen.

Spaarpotje voor vakantie
Een spaarpotje instellen voor vakanties is iets wat ik achteraf gezien echt had moeten doen. Ik heb mijn budget van januari en februari aangepast zodat ik op vakantie zou kunnen gaan. Dit had vooral te maken met het feit dat ik in januari besloot Nederland even zat te zijn en METEEN weg wilde. Dit leidde ertoe dat ik aanzienlijk minder bestedingsruimte had in deze twee maanden.

Een spaarpotje heeft twee voordelen. Ten eerste geeft het ruimte voor planning over een langere periode, waardoor de druk op je maandelijkse budget verspreidt wordt. Ten tweede is het geld in dat spaarpotje gereserveerd voor vakanties, dus hoef je je niet schuldig te voelen als je het tot de laatste cent opmaak.

Vergelijk prijzen, maar let op bijkomende kosten
Neem je tijd om prijzen te vergelijken. Kijk twee weken lang om de ene dag naar verschillende prijzen voor verschillende bestemmingen en op verschillende vertrekdata (soms scheelt vliegen op een andere dag honderden euri). Let daarbij op fluctueringen in prijs. Noteer voor jezelf welke bestemming passen bij jouw budget en wensen.

Vergeet niet te kijken naar prijsvechters of naar de kosten van losse vluchten en ho(s)tels/appartementen. Als ik mijn vakantie geboekt zou hebben via een pakket, zou ik minstens €1.300,- kwijt zijn geweest voor twee personen aan vlucht en onderdak. Door te boeken bij een prijsvechter en zelf te kijken naar hostels, is dit beperkt tot €615,- (inclusief treinkaartjes naar Eindhoven).

Let op: boeken bij prijsvechters, betekent vaak dat bepaalde zaken (zoals baggage en eten in het vliegtuig) niet standaard bij de vluchtprijs inbegrepen zitten. Om goed prijzen te kunnen vergelijken is het belangrijk dat je deze bijkomende kosten meeneemt in jouw berekeningen, anders kom je voor nare verrassingen te staan.

Wees flexibel over potentiële bestemmingen
Als je je vastlegt op een bepaalde bestemming, zal je waarschijnlijk minder kritisch kijken naar de prijs van de vakantie. Je geeft jezelf mogelijkheden om te shoppen, als je je opties open houdt. Dat betekent natuurlijk niet dat je naar een plek moet, waarvan je van tevoren weet dat je daar niet blij zal zijn. Ik vertikte het bijvoorbeeld om naar Lloret de Mar of naar Antalya te gaan. Maar de rest van de wereld was een optie (totdat er ineens een negatief reisadvies kwam voor Tunesië).

Weersta verleiding
Dan heb je eindelijk jouw budget vastgesteld, je vlucht geboekt (met check-in bags), vrij genomen van je werk. Kom je in het vliegtuig en zitten die stewardessen je de hele rit het één of het ander aan te smeren. Vliegen met een prijsvechter is alsof je vliegt in een non-stop reclame. En als je ze moet geloven, kan je na het landen meteen weer het vliegtuig terug nemen. Je kan namelijk alles bij ze kopen en véééél goedkoper dan in het land van aankomst zelf. Niet dus.

Zodra je landt krijg je allerlei "aanbiedingen" op je af geslingerd. Als toerist ben je natuurlijk een wandelende portemonnee. Stel je bij elk aanbod dezelfde vragen als je jezelf in Nederland zou stellen:
1 – wil ik dit?
2 – zou ik dit ook willen als het mij niet aangeboden werd?
3 – zijn er kleine lettertjes?
4 – bevalt de prijs me?
5 – voegt het wat toe aan mijn vakantie-ervaring?
Je hoeft jezelf natuurlijk geen once-in-a-lifetime ervaringen te ontzeggen. Maar houd je hoofd erbij. Vanaf het moment dat je in het vliegtuig stapt (als niet eerder), ben je een geldautomaat.

Onderdak shoppen of wees bereid te verkassen
In Nederland hebben wij rondgekeken naar verschillende hostels, via verschillende websites (www.hostels.com, www.booking.com, etc.). Via deze website zijn we gekomen op een heel schattig en schoon hostel, voor een schappelijke prijs (€17,50 per persoon, per nacht), dichtbij het strand (straatje uitlopen). Let op dat deze websites een commissie rekenen van 10-15% op de kostprijs. De Hostels hebben dus liever dat, als je ze via deze websites vindt, je ze zelf even belt om een boeking te doen. Misschien dat je dan zelfs nog wat korting kan bedingen.

Na een paar dagen wilden we echter naar een ander deel van het eiland verkassen. We hebben, na wat rondkijken, een appartementje gevonden waar we €175,- voor een hele week betaalden (€12,50 per persoon per nacht, een verschil van €70,- voor een week). Alles was binnen handbereik en een ander voordeel was ook nog dat we niet hoefden te betalen om kleren te wassen, want er was een wasmachine. Conclusie: shoppen loont.

De kosten van leuke dingen doen
Entertainment via de gebaande wegen kost geld. Entertainment, gericht op toeristen, kost nog veel meer geld. Houd hier rekening mee als je jouw vakantiebudget opstelt. Hier spelen eigen voorkeuren natuurlijk een rol. Ik pak het liefst in de ochtend het openbaar vervoer naar een plek, wat voor plek dan ook, om daar rond te lopen en de sfeer op te snuiven. “The Huzzband” is meer van de onderzeeërs, het zeevissen en het mini-golfen. Als je van jezelf weet dat je in de categorie onderzeeërs valt, zal je meer geld uit moeten trekken voor entertainment.

Voedsel...
Houd er rekening mee dat je op vakantie de neiging zal hebben om veel uit eten te gaan, afhankelijk van het soort accomodatie dat je kiest. De vier dagen dat we in het hostel zaten, hebben wij ruim €150,- aan eten uitgegeven. De week dat we in het appartement zaten hebben we €50,- aan eten uitgegeven. Toen kookten we voornamelijk zelf.

Buiten de toeristische plekken is het leven beter
Tijdens het laatste weekend ging ik uit wandelen en ik kwam terecht in een leuk dorpje. In dat dorpje was er een restaurantje. Daar had je met €25,- voor een heel gezin eten... En het was goddelijk! Buiten de toeristische plekken is het leven vaak goedkoper. En interessanter. En lekkerder.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten