dinsdag 5 juli 2011

Opties kopen: de ware reden voor mijn focus op geld


Ik ben nu ongeveer een jaar bezig om mijn geldzaken op orde te krijgen. Ik heb eerst een mini-noodbuffer opgespaard van €1.000,- (eerlijk: vanwege mijn slechte geldgewoontes was hij vaker ergens tussen de €500,- en €700,-). Daarna heb ik al mijn niet-hypotheek schulden afgelost. Inmiddels ben ik al zes maanden bezig met stap drie van “het Plan”: een volledige noodbuffer opbouwen. Ik wil zes maanden vaste lasten op mijn spaarrekening hebben staan. Maar mijn uiteindelijke doel is the mother-load: Opties.

Nee, dit word geen artikel over beleggen in aandelen en opties.
Ik neem aan dat ik in de toekomst, danwel nabij, danwel ver, zeker mijn geluk zal wagen aan die kant van financien. En als dat moment er is, zal ik zeker weten getrouw verslag doen van mijn beleggingsavonturen op deze blog. Maar op dit moment heb ik daar nog geen ervaring mee.
Als ik het heb over opties, dan heb ik het over opties, zoals God en de Dikke van Dale het in de eerste instantie bedoeld hebben:

op·tie de; v 1 vrije keus; mogelijkheid 

Mijn uiteindelijke doel met mijn focus op geld is de absolute keuzevrijheid in alle mogelijke scenario’s waar de toekomstige ik (future-Wanna-be) mee geconfronteerd wordt. Dit uit zich op twee manieren, namelijk dat future-Wanna-be geen kansen en mogelijkheden hoeft te laten schieten om financiële redenen, maar ook dat future-Wanna-be niet blijft hangen in uitzichtloze of onprettige situaties omdat haar financiële situatie dat van haar vraagt.

Ik zie future-Wanna-be als een eigenwijze dame, die tegen de conventies van wat normaal is ingaat. Zij leeft zonder schulden, zonder hypotheek (maar wel een eigen woning), maar met een behoorlijke buffer op haar spaarrekening. Zij laat zich niet makkelijk gezeggen en maakt haar keuzes op basis van wat goed voor haar en haar gezin is. Als de mogelijkheid zich voordoet om een aantal jaren vrijwilligerswerk in het buitenland te doen, dan doen future-Wanna-be dat. Heeft zij de behoefte om zich om te scholen en een ander carrièrepad na te streven, dan doet future-Wanna-be dat. Heeft zij een baan die niet langer past bij haar idealen of haar gewenste levensstijl, dan neemt future-Wanna-be ontslag. Future-Wanna-be is namelijk niet afhankelijk van haar volledige inkomsten om te kunnen leven. Future-Wanna-be kan het dak boven haar hoofd niet verliezen als de volgende salarisstroken ophouden te bestaan. Future-Wanna-be kan makkelijk een jaar of twee met onbetaald verlof, als zij dat wilt. De bank, noch de autodealer, noch de werkgever van future-Wanna-be bepalen welke keuzes zij maakt. Dat doet zij zelf.

Om mijn toekomstige zelf op dat punt te krijgen, moet mijn huidige zelf (Wanna-be-nu)een aantal zaken op orde krijgen. Wanna-be-nu moet minder uitgeven dan ik binnen krijg. Wanna-be-nu moet maandelijks sparen. Wanna-be-nu maakt de keuze om na de volledige opbouw van een buffer van 6 maanden, haar hypotheek af te lossen. Wanna-be-nu maakt nu keuzes om opties en vrijheden te kopen voor future-Wanna-be.

Ik probeer de randvoorwaarden nu zodanig te positioneren zodat mijn toekomstige ik de vrijheid heeft. Ik kan niet alle situaties voorspellen, want ik heb geen glazen bol. Maar ik door te doen wat ik nu doe, creëer ik mogelijkheden voor future-Wanna-be om haar eigen pad uit te stippelen en zich niet te laten beperken door geldgebrek. Ik koop opties voor mijn toekomstige ik.

1 opmerking:

  1. Heeft u Financiële dienst nodig heeft voor uw bedrijf, bieden wij financiering voor het bedrijfsleven van € 2000 tot € 10.000.000 met garantie van toepassing voor meer informatie via e-mail: lendingplc@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen