woensdag 1 december 2010

Stand van zaken in december 2010: Geen schulden meer!

Op mijn hypotheek na ben ik schuldvrij!!!
Roodstand? Weg!
Achterstand op hypotheek? Ingelopen!
Belastingen? HA!
Vereniging van Eigenaren? In your face!
Schulden? Ik kwam, ik zag en ik heb je om zeep geholpen!
En nu nog het leukste: Ik heb eindelijk een buffer van groter dan €1.000,-! Hieronder het overzicht.


2008-2010
Oktober 2010
Credit card
€ 800,-
€ 0,-
Roodstand 1
€ 500,-
€ 0,-
Roodstand 2
€ 1.000,-
€ 0,-
Schuld aan familie
€ 730,-
€ 0,-
Achterstand hypotheek
€ 890,-
€ 0,-
Achterstand Gem. Bel.
€ 595,-
€ 0,-
Terug te betalen zorgtoeslag
€ 191,-
€ 0,-
Achterstand schoolgeld
€ 959,-
€ 0,-
Achterstand VVE
€ 945,25
€ 0,-
Achterstand energie
€ 300,-
€ 0,-
Achterstand verzekeringen
€ 99,-
€ 0,-
Mini - schulden
€ 55,55
€ 0,-



Subtotaal schulden
€ 6.020,55
€ 0,-
Hypotheek
€ 187.000,-
€ 187.000,-
Totaal schulden
€ 193.020,55
€ 187.000,-



Buffer
€ 0,-
€ 1.150,-


Ondanks mijn melancholie van de afgelopen maand, voelt dit zo verrekte goed! Op sommige momenten was ik het schulden afbetalen zo ongelooflijk zat. Maar het voelt heerlijk om te weten dat ik niemand meer iets schuldig ben (behalve de hypotheek). Tuurlijk, het valt nog te bezien hoe groot mijn terug te betalen studieschuld wordt, als ik eind van dit schooljaar afstudeer. En ik ben altijd bang dat er nog iets de kop op zal steken. En er is altijd ruimte voor bezuinigen, cashflow verbetering en dergelijke. Maar voor nu vier ik feest!
Nu ga ik dus officieel over naar het opbouwen van een volledige noodbuffer van drie tot zes maanden vaste lasten. In de eerste instantie (voor ik mijn schulden af begon te lossen) ging ik ervan uit dat mijn vaste lasten €2.200,- per maand waren. Dat zijn ze ook, maar dan zonder boodschappen en zonder speelgeld. En ik weet zo langzamerhand dat zowel boodschappen en speelgeld essentieel zijn. Daarom is de nieuwe op te bouwen buffer naar boven bijgesteld: € 7.800,- tot €15.600,-. Dit bedrag zal ik op de teller rechtsboven noteren als een schuld aan mijzelf. En ik geef mijzelf iets meer tijd om die extra €2.400,- bij elkaar te sparen.
Kortom, doelen:
    Afbetalen schulden (behalve hypotheek) vóór 31 december 2010.
1.       Met 5% van inkomsten anderen ondersteunen. (we zitten nu op
    2,22%)
2.       Opbouwen buffer van €15.600,- vóór 30 juni 2012.
3.       Regelen volledige pensioen opbouw voor ons allebei, doormiddel van
    deelname aan pensioenfondsen van het werk, lijfrente en
    levensloopregelingen.
4.       Uitbreiden levensverzekeringen van ons allebei (ik heb nu geen
    levensverzekering behalve die gebonden is aan de hypotheek).
5.       Afbetalen hypotheek vóór 31 december 2027 (in plaats van 2037). Het
    liefst veel sneller.
Ben jij begonnen met je schulden aflossen? Laat weten hoe jij er nu voor staat!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten