donderdag 18 november 2010

Meevaller!


Ik ging net op mijn rekening en zie: € 125,- bijgestort door de VVE vanwege een herziening in de begroting! Feestjuh! Mijn hoofd begon al snel te bedenken wat ik allemaal wel niet met dat geld kon doen. Iets lekkers kopen. Als aanvulling op ons speelgeld gebruiken. Leuke ideeën. Vooral ideeën waarmee het geld volgende week gewoon weg is.
Ik zou het ook anders kunnen doen.
Ik wil graag een extra spaarrekening openen voor een reisje. "The Huzzband" en ik zijn namelijk nog nooit echt op reis geweest met zijn tweetjes. (Fietsvakanties met een tentje achterop tellen even niet mee.) En we willen graag een reizend leven hebben. Dus wil ik graag een reisspaarrekening openen. En daarop stort ik dan alle onverwachte extraatjes en meevallers en al het geld dat we aan het einde van de maand op onze rekening hebben staan vanwege zuinig leven. En daarmee gaan we dan uiteindelijk op vakantie naar de Caraïben.
Ik twijfel. Misschien is het beter om het geld in de algemene spaarpot te storten, en zo mijn schuld aan mijzelf af te lossen. Misschien is het beter om al onze energie te focussen op één plek, zodat we sneller klaar zijn met de volledige buffer. Misschien ben ik ook wel op zoek naar smoesjes om het geld aan iets anders dan sparen uit te geven. Misschien is dit het teken dat ik aan het verslappen ben in mijn focus.
Maar tegelijkertijd ben ik niet op straf. We zijn eind van de maand schuldenvrij (behalve de hypotheek) en we zullen dan ongeveer € 500,- per maand gaan sparen. We willen graag naar de Caraïben omdat we daar familie hebben wonen, die we al een tijdje niet hebben gezien. Daarnaast denk ik dat het makkelijker is voor “The Huzzband” – de vrije geest van ons tweeën – om zich aan het budget te houden en te zoeken naar manieren om geld te besparen, als dat betekent dat de vakantie sneller een feit wordt. En als er echt nood aan de man is, kan ik altijd het vakantiepotje aanspreken.
Denk jij dat ik mijn focus aan het kwijtraken ben? Denk je dat ik smoesjes aan het verzinnen ben om geld uit te kunnen geven? Wat denk jij – wees heel heel eerlijk! - dat we met het geld moeten doen?
  1. Gewoon opmaken. Je leeft maar één keer en je bent schuldenvrij! Waar maak je je druk om?
  2. Op de bufferspaarrekening storten. Vakanties komen ná de volledige buffer.
  3. Sparen voor vakantie. Zolang je niet vergeet dat de buffer prioriteit heeft.
  4. Weggeven. Dat is ook een van jouw doelstellingen, dus begin maar vast!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten