donderdag 23 december 2010

Meevaller: 13e maand en besparingen

Als oproepkracht werken heeft zo zijn voordelen. Ik kan elke maand bijna fulltime werken wanneer ik zin heb. Als ik gebeld word om te werken, en het komt mij niet uit, kan ik rustig nee zeggen. Daarvoor hoef ik geen afspraken te maken met mijn werkgever, verklaringen te geven, vrij te vragen en dat soort rompslomp.
Het heeft echter ook zijn nadelen.
Zo bouw ik bijvoorbeeld geen pensioen op. Op dit moment is dat niet heel erg omdat ik op mijn 18e ben begonnen met pensioen opbouwen, dus ik heb een paar jaartjes voorsprong. Hoewel, ik loop natuurlijk toch een hoop geld mis in de toekomst... Tegelijkertijd moet ik volgens mij wat beters verzinnen dan een regulier pensioenfondsje, wil ik van een goed pensioen verzekerd zijn op mijn zeventigste. Want ik neem aan dat mijn generatie (X/Y) lang door zal “moeten” werken. Maar ik heb mijzelf beloofd dat ik mij daar pas in 2012 druk over ga maken. Eén ding tegelijk.
Een ander nadeel, dacht ik, is dat ik geen 13e maand zou krijgen. Want de 13e maand is meestal gebaseerd op het aantal contracturen. Ik heb nul contracturen. Moet ik het voor je uitrekenen?
Wat schetst mijn verbazing: ik heb lekker toch 13e maand ontvangen deze maand. Blijkbaar vallen mijn gewerkte uren toch onder een soort van subcontractje waardoor ik, lekkah peuh, toch ruim € 700,- extra kreeg deze maand! Totaal niet op gerekend. Meevaller nummer één.
Dan meevaller nummer twee. December/januari is de maand van extra, jaarlijkse rekeningen. Een van de extra rekeningen die ik binnen heb gekregen is van een doorlopende reisverzekering die “The Huzzband” en ik ooit hebben afgesloten. Omdat we nu eindelijk verder kijken dan onze neus lang is, weten we allebei te vertellen dat wij dit jaar waarschijnlijk niet op vakantie gaan, hoewel we er wel voor gaan sparen. Als we dat wel doen is het waarschijnlijk ook zo kort dat een doorlopende reisverzekering veel te duur is. Ik heb de verzekering dus opgezegd. Aangezien ik het wel gebudgetteerd had, staat die €150,- nu lekker op de spaarrekening. Kassagerinkel!
Hoewel ik meevaller 2 gespaard heb, ben ik niet van plan dat met meevaller 1 te doen. Niet erg zuinigjes van me, dat weet ik. De reden van mijn onzuinigheid is dat ik geen klerenkast heb. Correctie: ik heb mijn huis 3 jaar geleden gekocht en nog steeds heeft één van de twee slaapkamers geen vloerbedekking. Ik was namelijk te druk bezig mijn geld uit te geven aan weet ik veel wat en om schulden te maken. En om deze schulden daarna weer af te lossen. Ik leef dus al drie jaar uit koffers.
Stiltemomentje om deze ontboezeming te laten doordringen...

Nu ik, behalve mijn hypotheek, schuldvrij ben, leef volgens een financieel plan en mijn rekeningen kan betalen, kan ik het me eindelijk veroorloven om een extraatje op een kant te zetten om mijn tweede slaapkamer van vloerbedekking en een klerenkast te voorzien. Misschien heel raar, maar het voelt echt als een mijlpaal.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten