donderdag 23 december 2010

Stap 3: Hoe hoog moet mijn buffer zijn?

Ik beschouw mijzelf nu als iemand die op Stap 3 is van Dave Ramsey’s Total Money Make-over. Stap 3 is: een noodbuffer opbouwen van 6 keer je maandelijkse lasten. Ik zou dus moeten streven naar een buffer van €15.600,-. En dat doe ik braaf.
Misschien omdat dat bedrag mij heel hoog lijkt, of misschien omdat de NIBUD een lager bedrag aangeeft, of misschien omdat ik eindelijk kritisch begin te denken over geld, maar ik twijfel. Mijn reden om een noodbuffer te willen is tweeledig. Aan de ene kant wil ik dat als er sprake is van een noodgeval, zoals werkloosheid of kapotte wasmachines, dat wij onszelf kunnen bedruipen, zonder dat we daarvoor schulden hoeven te maken. Aan de andere kant wil ik in staat zijn om over enige tijd dit land voor onbepaalde tijd te verlaten. Ook daarvoor is geld nodig.
€15.600,- kan binnen zes maanden op zijn, maar het kan ook heel lang meegaan. Als “The Huzzband” en ik allebei, tegelijkertijd onze banen kwijtraken, kan €15.600,- binnen zes maanden op zijn.
Maar... Hoe groot is de kans dat we allebei tegelijkertijd onze banen kwijtraken, zonder snel weer een andere te hebben? Niet heel groot, denk ik. Mocht dat toch gebeuren, kunnen we beknibbelen op het budget, zodat hetzelfde bedrag in plaats van zes maanden, acht tot negen maanden meegaat.
Maar... Dit is Nederland en we hebben allebei recht op WW, mochten wij buiten onze schuld om onze banen kwijtraken. We zijn nog jong, dus waarschijnlijk hebben we allebei ongeveer een half jaar recht op WW. Dan kan je met €15.600,- ineens 15 maanden overbruggen.
Maar... Zoals gezegd is de kans klein dat we beiden tegelijkertijd zonder werk zitten. Dus als één van ons werkloos wordt, WW krijgt en we bezuinigen op uitgaven, kan zo’n buffer van zes maanden maandlasten ruim anderhalf jaar meegaan. En dan tel ik niet eens zaken als verhoogde zorgtoeslag, hogere belastingteruggaaf en dergelijke mee.
Dus hoe hoog moet mijn buffer zijn? Op dit moment mik ik nog steeds op zes keer maandlasten, vooral vanwege mijn tweede en hoogste doel: de wereld zien. Maar misschien dat ik rond de €8.000,- wel zeg dat ik genoeg heb. Het gaat denk ik om mijn eigen gevoel van veiligheid en mijn eigen doelen.
Hoe hoog wordt jouw buffer en waarom?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten