maandag 30 mei 2011

Wat kost een kind?


Enkele maanden geleden is mij ter ore gekomen dat ik medisch niet helemaal in orde ben. Dat betekent niet dat ik ziek ben. Ik krijg een kind. Geheel onverwachts, ongepland en ongelooflijk slecht getimed. Maar alle emoties en gedachten daaromtrent horen thuis op een andere blog.

Ik maakte recentelijk al melding van mijn hernieuwde obsessie met geld. Ik wil namelijk zo snel mogelijk een zo hoog mogelijke buffer opbouwen.
Ik ben tot nu toe ook niet geïnteresseerd geweest in kinderen en wat daarbij komt kijken. En ondanks mijn vele internetspeuren, is het mij volledig onduidelijk wat een kind nou eigenlijk kost.En dat komt vooral door het feit dat er rondom kinderen een hele industrie gebouwd is van zaken, die een kind absoluut “NODIG” heeft. Zonder deze spullen aan te schaffen ben je op zijn gunstigst gierig en op zijn slechts een ontaarde ouder die niet het beste voor zijn/haar kinderen wilt.

Gelukkig ben ik recentelijk bekeerd tot een milde vorm van zuinigheid, ben ik als kind opgegroeid met de basale levensbehoeften en kom ik uit een omgeving waar een kind niet moet zeiken als het, naast aandacht, beschikt over voedsel in z’n maag, kleren op z’n rug en een veilig dak boven z’n hoofd. Ik hoop dat deze zaken mij ervan kunnen weerhouden om momzilla te worden.

Ik krijg namelijk maar één eenduidig antwoord op de vraag: “wat kost een kind?”, en dat antwoord is: zoveel als je zelf wilt. Zelfs het Nibud, Het Nederlandse normatieve kompas voor financiën, komt niet met een normbedrag.

In de uitzending van De Rekenkamer van 1 april 2011, hebben zij voor het gemak gekeken wat de opstartkosten van een kind zijn. Naast een vermakelijk filmpje, leverde dat een geraamd bedrag op van €5.176,- als je “niet heel extreem doet”. Dit bedrag behelst slechts de opstartkosten die gemaakt worden tijdens de zwangerschap en niet de kosten voor bijvoorbeeld kinderopvang, zorgverzekeringen, schoolgeld en wat je nog meer kan bedenken aan uitvoeringskosten. Deze kosten gaan er tevens van uit dat een nieuw kind ook nieuwe spullen nodig heeft en houden geen rekening met uitvindingen zoals spullen lenen en Marktplaats.

Ik ga de komende tijd bijhouden wat ik uitgeef aan dit kind. En dat hoop ik aan het einde van de rit in elk geval te kunnen zeggen wat MIJN kind kost.

Tot nu toe is er €185,50 uitgegeven, waarvan er €79,55 uit mijn eigen zak is gekomen. Dat is inclusief kast, bed en commode.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten