maandag 30 mei 2011

Lenen voor een papiertje

Recentelijk sprak ik met een vriend over de nieuwe regels omtrent tweede Bachelors, de kosten van studeren en het kwaad dat studieschuld heet. Op mijn opmerking dat ik zo snel mogelijk af moet studeren, zodat mijn schuld van €4.600,- grotendeels omgezet zou worden in een gift, lokte bij hem de bekentenis uit dat hij sinds een jaar maandelijks maximaal leent.


Deze jongeman is geen domme jongen, hij ziet het lenen als een investering in zijn toekomst. Het lenen koopt hem tevens de tijd om zich tijdens zijn studietijd in te zetten voor nevenactiviteiten, waar hij anders geen tijd voor zou hebben, vanwege een grotere bijbaan. Maar als hij zo doorgaat heeft hij over een paar jaar een schuld opgebouwd van bijna €40.000,-. In het gesprek kwam naar voren dat hij hardnekkig gelooft in enkele mythes over studiefinanciering.

In reactie op ons gesprek stuurde hij mij een video: The College Conspiracy. Het gaat over de gevolgen van grote studieschulden op het leven van de mensen die ze af moeten lossen. Hoewel het filmpje gericht is op de Amerikaanse situatie, en de bedragen dus veel hoger zijn dan de gemiddelde Nederlandse studieschuld, blijft het een interessante film die stof tot nadenken geeft.

Lees ook nog even mijn artikel: Spelen met Stufi.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten