woensdag 17 augustus 2011

Niets is zeker dan dood en belasting

Recentelijk is een kennis van mij overleden aan kanker. Ze was 30 en liet een man (28) en twee kinderen (2 jaar en 6 maanden) achter. Ze was niet oud en tot zes maanden geleden was ze kerngezond. Ze was niet vreemd of anders. Ze werkte, ze heeft een opleiding afgerond, ze was normaal. Er was echter één ding waarin ze niet normaal was. Ze had haar zakies op orde. Levensverzekering, check. Uitvaartverzekering, check. Testament, check. Codicil, check.

De meeste jongvolwassenen die ik ken, zijn totaal niet bezig met de dood, laat staan dat zij regelingen hebben getroffen die daarmee te maken hebben. Je zou bijna denken dat het ook niet belangrijk is. Ik bedoel: wie is er nou geïnteresseerd in jouw roodstand van €1.000,- en je hamster? Maar mocht je een keer een schuiver maken met je Vespa, die niet zo gunstig afloopt, kan je je familie heel veel gepuzzel en zorgen besparen als je enkele zaken regelt. Als je samenwoont, getrouwd bent of misschien zelfs een kind hebt, wordt het allemaal nog belangrijker om deze dingen goed geregeld te hebben. En misschien is het ook een fijne gedachte dat Maaltijd, het konijn, niet op de kinderboerderij belandt, omdat jij er niet meer bent.

Hieronder volgt dus een checklist van dingen die jij deze week kan doen, om je ouders, partner en kinderen een hoop hoofdbrekens te besparen.

1. Een uitvaartverzekering afsluiten
Wat kost een beetje uitvaart? Het soort waarbij we de vrouw in de kist doen en dan in het gat in de grond. Gemiddeld €5.750,-. En als je familie dan ook nog eens een uurtje gebruik wil maken van de aula om naar jouw favoriete Hazes-liedje te luisteren en even samen herinneringen aan jou op te halen? Meer kosten. Moeten mensen nog uitgenodigd worden voor je begrafenis of crematie? Meer kosten. Wil je een grafsteen waarop staat: Game Over? Meer kosten. Ga je de pijp uit tijdens een bungeejump in de Amazone en moet er een helikopter ingezet worden om je lieve lijf te bergen en naar Amsterdam te vervoeren. Nog meer kosten. 

Kortom, het zal je familie een lieve duit kosten om zich te ontdoen van jouw lijk. Je kan ervoor zorgen dat je een moeilijke periode niet nog moeilijker maakt, door een uitvaartverzekering af te sluiten. Voor minder dan een tientje per maand dekt een uitvaartverzekering de grootste kosten van een uitvaart. Je familie hoeft dan dus geen extra krantenwijk te nemen om een jaar na je dood nog krom te liggen voor de kosten van je uitvaart.

Een uitvaartverzekering afsluiten kan je in minder dan tien minuten doen. Als je even googlet: uitvaartverzekering, heb je zo tien doodgravers in de rij staan, die je je geld afhandig willen maken. Je vult het online formulier in en voila, je uitvaart is verzekerd. Dat betekent niet dat je zonder helm op de Vespa mag.

2. Codicil
Als ik codicil hoor, denk ik meteen aan donorcodicil. Hoewel het ook belangrijk is voor je familie om te weten of je je nieren aan de buurvrouw zou willen geven, is dit niet waar ik op doel. Een codicil is een handgeschreven, gedateerd en ondertekend document waarin jij aangeeft wat er met jouw kleine en persoonlijke spullen of jouw lijf moet gebeuren. Wil je een zeemansgraf, zet het in je codicil. Moet je platencollectie naar je beste vriend, zet het in je codicil. Moet Maaltijd, het konijn, kerstdiner worden, zet het in je codicil.

Een codicil is rechtsgeldig en bindend. Met andere woorden, als jij in een codicil jouw postzegelverzameling nalaat aan Stichting De Vrienden van de Blauwalg, is jouw familie wettelijk verplicht om aan die wens te voldoen. Het nadeel van een codicil is dat het kwijt kan raken, te laat gevonden kan worden of dat men simpelweg kan doen alsof het niet bestaat. Het voordeel is dat het maken van een codicil niets kost, behalve wat tijd. Heb je ruzie met je zusje, kan je het codicil verscheuren, waarin staat dat zij jou nieuwste Replay broek erft en een andere maken, zonder dat je daarvoor naar de notaris moet.

3. Levensverzekering
Heb je schulden, waar je je familie niet mee op wil zadelen? Zijn er mensen (deels) afhankelijk van jouw inkomsten? Dan is het van belang dat je een levensverzekering afsluit. Er zijn verschillende soorten levensverzekeringen, maar het komt er in principe op neer dat jij een x-bedrag per maand neertelt, zodat je familie goed verzorgd achterblijft wanneer jij de pijp uitgaat. Dit is zeker van belang als je een partner of kinderen hebt. 


Ik zou hier graag meer over willen vertellen, maar ik moet eerlijk zijn dat de enige levensverzekering die ik heb, eentje is die gekoppeld is aan mijn hypotheek. Op het moment dat ik er niet meer ben, is de helft van de hypotheek afgelost. Ik wil echter nog een levensverzekering afsluiten, zodat, mocht er iets gebeuren "The Huzzband" zich nergens meer zorgen over hoeft te maken. 

Ik zal mij binnenkort dusdanig in levensverzekeringen verdiepen dat ik meer info kan geven over de verschillende soorten en maten. Aangezien ik een kleine op weg heb, komt dit steeds hoger op mijn prioriteitenlijst te staan. Mijn persoonlijke streven is dat mijn gezin tien keer mijn jaarinkomsten krijgt op


4. Testament
Een testament is een notarieel document waarin de belangrijkste zaken met betrekking tot erfenis en nalatenschap worden geregeld. De meeste zaken zijn bij de wet al geregeld: wie erft van je en op welke manier. Als je echter samenwoont, is het niet vanzelfsprekend dat je partner van je erft. Dat kan vervelende situaties opleveren als je verder je leven wel helemaal met elkaar deelt. Heb je een kind, is het van belang om zaken met betrekking tot voogdij en de verzorging van je kind goed vast te leggen. 

Aangezien je voor het opstellen van een testament naar de notaris moet, zijn er kosten aan verbonden. Een beetje testament kost je ergens tussen de €600,- en €1.500,-. Maar dan ben je er zeker van dat op het moment dat je overlijdt, aan jouw wensen voldaan zal worden. 

5. Lijst met belangrijke accounts en contracten
Als jij komt te overlijden, vertrekt een hele hoop kennis met jou van de aardbodem. Hoewel het niemand interesseert dat je je eerste stiekeme sigaret achter het fietsenhok op de basisschool hebt gerookt, wordt het een probleem in het geval dat er dingen geregeld moeten worden. Wie is jouw huisbaas? Wat is je pincode? Wat is het telefoonnummer van je werk? De inlogcode van je mobiele telefoon om je vrienden op de hoogte te stellen (als die 1234 of 0000 is, verander hem nu!)? Bij wie neem je je stroom af? Bij welke banken heb je rekeningen lopen? En wat is je accountnummer van de IB-groep? Dat zijn allemaal vragen waarop jij het antwoord weet of kan weten, maar de andere mensen in jouw leven niet. Dit zijn ook vragen die je familie zal stellen op het moment dat jij er niet meer bent.

Dus maak het ze makkelijk en maak een lijstje met rekeningnummers, accountnummers en inlogcodes, pincodes, belangrijke contactgegevens, contactgegevens van leveranciers, pensioenfondsen en verzekeraars waarmee jij contracten heb lopen.


6. Nabestaandenmap
Je hebt er niets aan als je de bovenstaande zaken geregeld hebt, en niemand dat weet. Maak dus een map waarin alle bovenstaande zaken gebundeld zijn. Informeer je partner, moeder en/of beste vriend wat je hebt gedaan en waarom. Bewaar deze map op een veilige plek (vervelend als er ingebroken wordt en al je pincodes voor het grijpen liggen) en informeer ze waar ze deze map kunnen vinden als nodig. Kijk deze map eens per jaar door en maak zo nodig een update. 


Deze blogpost klinkt misschien een beetje morbide. Maar dit zijn wel zaken die je moet regelen. Je doet dit niet voor jezelf, maar voor de mensen waar je van houdt. Dus alstjeblieft, regel dit deze week nog! En ga daarna naar buiten, van de zon genieten. Je leeft! Wees daar, verdorie, dankbaar voor!

1 opmerking:

  1. VRIJHEID TOT FINANCIËLE SUCCES E-mail: fundingcapitalplc@gmail.com

    Ik wil dit op de hoogte brengen van het publiek over hoe ik het financieringscircuitlening PLC ontmoette nadat ik mijn baan verliep en door mijn bank en andere financiële instelling geweigerd werd door mijn credit score. Ik kon mijn kinderkosten niet betalen. Ik was achter op de rekeningen, op het punt om uit het huis gegooid te worden wegens mijn onvermogen om mijn huur te betalen. Het was in deze periode mijn kinderen werden door pleegzorg genomen. Toen ik ergens op zoek was naar fondsen, waar ik 3,670 dollar kwijt dat ik van vrienden had geleend die ik door twee bedrijven kreeg. Totdat ik door een zeer goede vriend naar Funding Circle Plc was verwezen, dus als je een lening nodig hebt, adviseer je deze Godsent-lener via Email: fundingcapitalplc@gmail.com en wees vrij van scam 'Jennie Cortez op naam van Verenigde staat


    BeantwoordenVerwijderen