woensdag 17 augustus 2011

Extraatjes... Wat doe je ermee?

De afgelopen weken maak ik veel extra uren in een poging om extra inkomsten te vergaren. Vandaag kreeg ik tevens een mooi bedrag gestort bij gratie van De Belastingdienst. En in het gebruikelijke budgetoverleg dat volgt op een financiële mee- of tegenvaller in huishouden Wanna-be Nomad, kwam ik tot de ontdekking dat ik extra inkomsten graag inzet om mijn financiële doelen zo snel mogelijk te behalen. Ik ben echter langzamerhand aan het leren dat dit een kwestie is van voorkeur en niet van disciplinaire superioriteit. Er zijn namelijk verschillende manieren om om te gaan met een meevaller.

Deze verschillende manieren zijn voor mij sterk verbonden met mijzelf. Op één of andere manier heb ik ze geleefd of kom ik ermee in aanraking. En de manier waarop je met een meevaller omgaat, is een goede indicatie van jouw financiële situatie.

1. Meevaller = Doelen
Dit is het kamp waar ik nu in val. Ik raak gefrustreerd als ik een hele maand overuren maak en er vervolgens een onverwachte rekening komt, die mijn harde werk ongedaan maakt. Ik word blij als ik keihard heb gewerkt en al hetgeen extra binnenkomt op mijn spaarrekening kan gooien.

Mensen die in deze groep vallen gebruiken een meevaller om een financieel doel sneller te behalen. Om een extra betaling te doen op een lening. Om een openstaande rekening te vereffenen. Om extra te sparen. Of om eindelijk vloerbedekking te plaatsen in de tweede slaapkamer.

Ik vind het persoonlijk erg moeilijk om mijn grip op doelen los te laten en relaxter om te gaan met geld. Ik ben namelijk nog steeds bang om de controle over mijn financiën opnieuw kwijt te raken. Dus ik heb de neiging mij te strak te focussen op zo-snel-mogelijk-komen-waar-ik-wil-zijn. Maar mensen die op een relaxte wijze in deze doelgroep vallen zijn niet zo obsessief als ik. Die vinden het gewoon prettig.

2. Meevaller = Sparen en Spelen
Mensen die sparen en spelen, hebben een leuke balans gevonden tussen doelen behalen en een beetje leven. Dit zijn de mensen die een beetje van een meevaller gebruiken om wat speelruimte te creëren in hun budget, of om iets leuks mee te doen. Het andere deel gebruiken zij om hun financiële doelen mee te behalen, net als de eerste groep.

Doordat mijn financiën gecombineerd zijn met "The Huzzband" en hij in de volgende groep valt, komen mijn uiteindelijke beslissingen vaak in deze categorie terecht. Ik leer een balans te slaan tussen doelen en spelen. Erg spannend.

3. Meevaller = Spelen
Mensen die spelen, kiezen ervoor om een meevaller te gebruiken als... een meevaller. Zij gebruiken het geld om iets leuks te doen. Er is hierin natuurlijk een verschil tussen mensen die grip hebben op hun financiën en mensen die dat niet hebben.

Mensen met grip op geld zijn hier gefocust in en bewust mee bezig. Zij blijven dus gewoon op schema met hun doelen en een beetje extra geld verandert daar niets aan. Mensen zonder grip op geld zien een meevaller als een extraatje om te besteden, maar hebben geen oog voor het grote plaatje (dat is op zich al een probleem).

Het lijkt mij bijzonder om in deze categorie te kunnen vallen, een meevaller zonder schuldgevoel uit te kunnen geven en toch een stevige greep te houden op je financiën. Als iemand tips heeft, hoor ik het graag!

4. Meevaller? Welke meevaller?
De laatste categorie is de categorie waarin ik ben opgegroeid. Deze groep rent achter de feiten aan en heeft een meevaller nodig om de elektriciteitsrekening te betalen, schoenen te kopen en boodschappen te doen. Een meevaller wordt niet gezien als meevaller, maar er wordt op gerekend om het hoofd boven water te kunnen houden.

Ruim een jaar geleden viel ik in deze groep. Ik gaf uit wat binnenkwam, zonder te kijken naar de gevolgen voor mijn financiële staat en ik stelde het betalen van rekeningen uit totdat ik mijn belastingteruggaaf terug had gehad. Tot ik letterlijk badend in het zweet wakker werd en besloot het plan te volgen om het schuldenmonster bij zijn lurven te pakken en mijn leven uit te werken.

Kijk, een meevaller op wat voor manier dan ook gebruiken, is geen punt. Een ieder heeft zo zijn voorkeur. Maar de manier waarop je een extraatje gebruikt zegt veel over jouw relatie met geld. Als je een meevaller moet gebruiken om het hoofd boven water te houden, en dan aan het eind van je geld nog een beetje maand over hebt, heb je waarschijnlijk een levensstijl die niet bij jouw inkomstenniveau past. Een herziening van je uitgavenpatroon of jouw inkomsten kan hiervoor een oplossing zijn. Misschien zit je echt aan het einde van je latijn? Dan zou je misschien wat hulp kunnen gebruiken en heb je misschien wat aan de Tips voor de Smalle Beurs

Of je een meevaller nou uitgeeft of spaart, het gaat erom dat je aan het einde van de rit er financieel op vooruit gaat. Zolang dat het geval is, more power to you! En ik ben serieus, als je in categorie 3 valt, met goede financiële gewoontes, stuur me een mail en leg me uit hoe je dat doet!

1 opmerking:

  1. VRIJHEID TOT FINANCIËLE SUCCES E-mail: fundingcapitalplc@gmail.com

    Ik wil dit op de hoogte brengen van het publiek over hoe ik het financieringscircuitlening PLC ontmoette nadat ik mijn baan verliep en door mijn bank en andere financiële instelling geweigerd werd door mijn credit score. Ik kon mijn kinderkosten niet betalen. Ik was achter op de rekeningen, op het punt om uit het huis gegooid te worden wegens mijn onvermogen om mijn huur te betalen. Het was in deze periode mijn kinderen werden door pleegzorg genomen. Toen ik ergens op zoek was naar fondsen, waar ik 3,670 dollar kwijt dat ik van vrienden had geleend die ik door twee bedrijven kreeg. Totdat ik door een zeer goede vriend naar Funding Circle Plc was verwezen, dus als je een lening nodig hebt, adviseer je deze Godsent-lener via Email: fundingcapitalplc@gmail.com en wees vrij van scam 'Jennie Cortez op naam van Verenigde staat


    BeantwoordenVerwijderen