zondag 26 juni 2011

Sunny day savings

"The Huzzband" en ik zijn sinds april 2010 bezig om onze financiën op orde te krijgen. Ik heb op deze blog al eerder melding gemaakt van onze verschillende manier om met geld om te gaan. Ik ben de geld-nerd en hij is de vrijgevochten geest die "ook een beetje wil leven, ja!" De afgelopen maanden zijn we op zoek gegaan naar een goede balans tussen verplichtingen, sparen en leuke dingen.

Van de maand las ik op een blog (ik weet niet meer welke) over een vrouw die niet alleen spaarde voor een "rainy day", een noodbuffer dus, maar ook voor een "sunny day", een spaarpotje voor wensen en leuke dingen, zoals vakanties.


Wat ze deed is een klein bedrag per maand opzij zetten voor de leuke dingen in een potje dat speciaal daarvoor bestemd was, zodat wanneer zij een keertje iets spontaans wilde doen, zoals shoppen voor iets onnodigs of een weekendje weg met vriendinnen, er altijd een potje was voor deze dingen. 

De reden dat dit mij aansprak is omdat ik de neiging heb om een beetje stijfjes te worden als het om geld gaat. Als vriendinnen mij vragen om iets geks te doen, zoals een weekendje Antwerpen, en mijn speelgeld is op, dan moet ik nee zeggen. Wil ik op vakantie, dan moet ik twee maanden lang stoppen met sparen en op houtjes bijten, zodat ik geld heb om te boeken. "The Huzzband" heeft gelijk. Soms moet je ook gewoon een beetje kunnen leven. Een spaarpotje voor de leuke tijden maakt dat je dit kan doen op een verantwoordelijke manier, zonder dat je andere financiële doelen eronder hoeven te lijden, en zonder dat je maandbudget een knauw krijgt.

Mijn kritische blik doet mij natuurlijk vragen of je het geld dat je spaart voor de leuke tijden, niet beter een plek kan krijgen in de noodbuffer. Hoe sneller je noodbuffer volledig is, hoe sneller je over kan gaan naar andere, leukere dingen. En dat is ook wel zo. Feit is echter dat ik mijn financiën op orde brengt om balans te krijgen in mijn leven. Ik wil niet de rest van mijn leven werken om rekeningen te betalen. Ik wil ruimte creëren in mijn financiën om te leven zoals ik dat zelf wil. Als ik het heb over een noodbuffer en mijn hypotheek afbetalen, dan heb ik het over mijn vrijheid kopen. Opties en mogelijkheden kopen om mijn leven in te delen zoals ik dat zelf wil. Niet een baan te hoeven nemen, die ik niet leuk vind, omdat ik een hypotheek heb. Niet bang zijn om ontslag te nemen, omdat ik geen andere mogelijkheid heb om mijn vaste lasten te betalen. 

Deze balans is niet alleen een eindbestemming. Het is een levenshouding  die ik mij moet aanmeten. Een manier om mijn geld te managen, zodat al mijn waarden, inclusief de leuke dingen, daarin tot uiting komen. Het is iets wat ik wil leren zoeken.

Deze maand openen "The Huzzband" en ik dus een Sunny Day Fund, waar we maandelijks een klein bedrag in zullen storten (tussen de €20,- en €50,-). Eerste stop: die grote televisie waar hij nu al letterlijk anderhalf jaar om zeurt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten