woensdag 30 maart 2011

Behaald doel!!! Giften...

Eén van mijn doelen is om 5% van mijn inkomsten per maand weg te geven. Ik vind het belangrijk om mensen te kunnen helpen, die het net even iets moeilijker hebben dan normaal. Niet alleen omdat ik het fijn vindt om bij te dragen aan een betere wereld,maar het leert mij dat geld niet het allerbelangrijkste is in de wereld. Ik kan volgens mij best zonder 5% van mijn inkomsten en er zijn zat mensen die af en toe best een steuntje in de rug kunnen gebruiken.

Deze maand heb ik voor het eerst de 5% grens doorbroken! Het frappante is: ik ging ervan uit dat ik deze maand geen geld zou hebben om aan giften te besteden, vanwege mijn vakantie en salarisperikelen. Maar een vriendin zat in de knel en ik heb het geld vrij kunnen maken in mijn budget.

Hier valt denk ik een les uit te leren.
5% van een maandsalaris lijkt heel veel. En dat is het soms ook echt. Maar op het moment dat wij als mensen het nodig achten om ergens geld voor vrij te maken, dan doen we dat ook. Je wilt niet weten hoeveel vrienden ik heb, die lijden aan CGG (Chronisch Geld Gebrek), maar die het wel op kunnen brengen om elk jaar de nieuwste telefoon te kopen. Net als hoe ik in geval van nood wel ineens een 5,8% van mijn inkomsten vrij kan maken, is dit dus een kwestie van prioriteiten stellen.

Ik ben benieuwd of het mij lukt om Giften een prioriteit te geven in mijn budget. Ik ben benieuwd hoe lang ik het vol houd om 5% van mijn inkomsten weg te geven. Ik zal voortaan denk ik, aan het begin van de geldmaand, meteen 5% op een kant moeten zetten om weg te geven, zodat ik dit vol kan houden.

Maar jij dan? Kan jij 5% van jouw inkomsten ergens anders voor gebruiken? Zoals schulden aflossen? Of voor een mini-noodbuffer? Ik dacht ook dat ik deze maand niets weg zou kunnen geven. Maar blijkbaar kan het wel... Zolang ik er maar een prioriteit van maak...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten