donderdag 18 november 2010

Mijn netto waarde oktober 2010

In het boek “The Millionaire next door”, maakt Thomas Stanley onderscheid tussen mensen die hun financiële potentie waarmaken en zij die dat niet doen. Hij doet dit door te kijken naar hun netto waarde (Net Worth) in verhouding tot hun inkomen en leeftijd. Hij berekent hoeveel iemand waard zou moeten zijn als volgt:
Het jaarlijkse bruto-inkomen van het huishouden vermenigvuldigd met jouw leeftijd, delen door tien. Bij de inkomsten moet je uitgaan van alles wat je zelf verdiend hebt, dus geen erfenissen of iets dergelijks.
Een voorbeeld:
Iemand die 50 jaar oud is en een jaarlijks bruto verzamelinkomen heeft van €55.000,-, zou volgens deze berekening €55.000,- x 50 : 10 = €275.000,- waard moeten zijn.
Netto waarde voor 45-
Ik vind het idee van netto waarde een handig middeltje om richting te geven aan mijn doelen. Het geeft mij ook een beeld van wat ik nalaat voor het nageslacht als ik de pijp uitga. Thomas Stanley zegt echter in zijn boek dat de manier waarop hij de gemiddelde nettowaarde berekent, niet van toepassing is op jonge mensen (onder de 45), omdat zij niet de tijd hebben gehad om te investeren en rendement te trekken uit hun investeringen. Eigenwijs als ik ben, heb ik daarom zijn formule aangepast zodat het een beetje toepasbaar is op mensen jonger dan 45. In plaats van uit te gaan van leeftijd, ga ik uit van werkbare jaren. In Nederland mag je beginnen met werken op je 15e. Dus mijn berekening voor de potentiële netto waarde van “jongeren” is:
Jaarlijks bruto verzamelinkomen x (leeftijd – 15) : 10.
Dus mijn netto waarde zou moeten zijn (en dan neem ik de leeftijd van mijn man, gewoon, omdat ik van een uitdaging hou): €35.000,- x (27-15) : 10 = €42.000,-
De grootste kritiek op deze formule is natuurlijk dat een 16-jarige beduidend minder verdient dan een 35-jarige. Dat heeft als resultaat dat de potentiele netto waarde die uit deze formule komt, waarschijnlijk alsnog te hoog is. Maar ik vind het fijn om een doel te hebben. En dat doel is nu om mijn financiële potentie waar te maken.
Echte netto waarde berekenenNu je weet wat je echte netto waarde zou kunnen zijn, wil je natuurlijk ook weten hoe je ervoor staat. Je echte netto waarde bereken je door de waarde van al je bezittingen bij elkaar op te tellen. Denk aan je huis, je auto, waardevolle spullen, maar ook aan je spaarrekeningen en je investeringen. Vervolgens trek je daar al je schulden vanaf. Het bedrag dat daaruit komt is jouw huidige netto waarde.
Mijn netto waarde is nu negatief! Namelijk €18.545,59 negatief. Au! Mijn doelen zijn:
1.       In 2011 een positieve netto waarde behalen.
2.       In 2017 mijn potentiële netto waarde waarmaken volgens mijn
       jongerenberekening.
3.       In 2022 mijn potentiële netto waarde waarmaken volgens de 45+   berekening.
Wat is jouw netto waarde? En wat zou het moeten zijn?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten