donderdag 18 november 2010

Mijn hypotheekwoede

Als ik nadenk over mijn hypotheek word ik kwaad. Niet zomaar kwaad, maar FURIEUS, woest-kwaad. Zo kwaad dat ik, metaforisch gesproken, mijn huis wel in de fik zou willen steken, ware het niet dat ik in een flat woon. En dat ik dan alsnog een hypotheekschuld zou hebben, maar geen huis.
De redenen dat mijn hypotheek mij kwaad maakt:
1.  Het is een juk, een last, een blok aan mijn been! Het bindt mij met handen en voeten aan de bank. En als ik van deze slavernij verlost wil zijn heb ik twee opties, mijn huis verkopen of mijn schuld afbetalen. Voorlopig kies ik voor het afbetalen van mijn hypotheek.

2.  De maandlasten zijn HOOG. Veel hoger dan ik van te voren verwacht had. Veel hoger dan de hypotheekadviseur van tevoren voor mij heeft uitgerekend. Veel hoger dan ik zelf kon inschatten van tevoren.

3.  Het confronteert mij met mijn eigen stommiteit. Als ik drie jaar geleden had geweten wat ik nu weet over geld en hypotheken, had ik geen/een kleinere hypotheek genomen of een aanbetaling gedaan. Nee, ik heb geen aanbetaling gedaan. STOM, STOM, STOM! Verzachtende omstandigheden: “Het is vreselijk moeilijk om een huis te huren in Amsterdam. Ik had geen spaargeld. Ik was verblind door mijn idee dat een huis kopen een goede en waardevaste investering zou zijn, dat de hypotheekrenteaftrek het allemaal draaglijker zou maken, dat mijn mannetje en ik dan iets van onszelf zouden hebben”. Yeah, right! De huizenmarkt is “ingestort”, de hypotheekrenteaftrek is een schijntje en mijn huis is van de bank, in ieder geval tot ik meerwaarde op heb gebouwd.
Mijn hypotheek is €187.000,-, zegge HONDERDZEVENENTACHTIGDUIZEND BALLEN! Weet je hoevaak je daarmee naar de Maccie kan? Ik betaal per maand €1.400,- aan huisgerelateerde lasten (hypotheekrente, kapitaalverzekering, andere verzekeringen, servicekosten). En het mooie daaraan is dat ik geen cent aflos, maar spaar voor mijn hypotheek, en maximaal gebruik maak van hypotheekrenteaftrek. Prachtig toch? Nou niet bepaald.
Door voor deze hypotheekvorm te “kiezen” (lees: door als een kip zonder kop achter de hypotheekadviseur aan te hobbelen), heb ik mijzelf ervoor opgegeven om in totaal €387.937,75 te betalen voor een huis van €160.000,-. Ja, daar word ik kwaad over!
Dus ik wil mijn hypotheek vervroegd aflossen.
Lees hier hoe.
Lees hier wat ik vind van de meeste genoemde redenen om je hypotheek niet af te lossen.
Heb jij ook hypotheekwoede? Waarom? Laat je horen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten