donderdag 18 november 2010

Hoe wil ik mijn hypotheek vervroegd aflossen?

Nadat ik een volledige buffer heb opgebouwd (eind 2011), en de zaken omtrent mijn pensioen geregeld zijn, wil ik zo snel mogelijk mijn hypotheek aflossen. Het liefst begin ik in 2012 met het boetevrij afbetalen van 10% van het hypotheekbedrag per jaar. Dat betekent dat ik per jaar € 18.700,- bij elkaar zal moeten schrapen. Dat is geen kattepis. Maar als het zou lukken, zou ik over 11 jaar geen hypotheek meer hebben. Wat een droom! 36 jaar oud, met maanduitgaven van €1.300,- waarvan maar €262,- huisgerelateerd! Leven van één salaris, het andere sparen.
Ik zie mezelf al helemaal zitten in me appartementje. Precies ingericht zoals ik het altijd al wilde. Met een paspoort op zak waarin stempel staan van vreemde, verre landen. Genietend van het leven. Niet meer bikkelen. Geen keuzes meer maken vanuit verplichtingen, maar omdat het kan. Omdat IK het wil. Geen financiële slavernij meer.
Ik dwaal af.
Hoe ben ik van plan aan dat geld te komen?
1.       Sneeuwbal benutten
Als mijn volledige buffer op zijn plek is, heeft het “geen nut” meer om te blijven doorsparen. Tegen die tijd is de sneeuwbal gegroeid naar ruim €600,- per maand (mede door het wegvallen van schoolkosten). €600,- per maand is gelijk aan €7.200,- per jaar.
2.       Hosselen
In het artikel ‘Geld in, Geld uit: Meer geld verdienen’, stel ik dat iedereen kan hosselen. (NB: de negatieve bijklank van het woord heeft slechts te maken met de wijze waarop het op de straat gebruikt wordt. Ik refereer hier NIET naar illegale activiteiten.) Iedereen heeft een vaardigheid die hij of zij kan gebruiken om meer geld te verdienen: van oppassen tot kleding maken. Mijn hossel is schrijven. Ik schrijf deze blog, maar ik schrijf ook projectvoorstellen en doe andere administratieve klusjes voor mensen/bedrijven. Ik heb daarmee het afgelopen jaar ongeveer €4.000,- bijverdiend. Dat brengt het subtotaal op €11.200,-.
“The Huzzband” gaat binnenkort aan zijn eigen hossel starten: computerles geven aan digibeten. Brengt hij €3.000,- per jaar mee naar huis, dan is het subtotaal op €14.200,-
3.       Salaris
Binnenkort studeer ik af. Dan ga ik een baan zoeken die bij mijn vers verworven opleidingsniveau past, met het bijbehorende salaris. Ik ga tevens fulltime werken. Brengt dat mijn hossel niet in gevaar? Nee. Want part-time werken en part-time studeren is full-time werken.
Ook “The Huzzband” heeft nog een hele hoop ruimte in salarisgroei en zal eind van het jaar, omdat hij een vast contract krijgt in salaris erop vooruit gaan. Ik schat in dat deze stappen over twee jaar ons minstens €500,- per maand extra opleveren. Als wij onze levensstijl daar niet op afstemmen, betekent dat €6.000,- extra. Totaal: €20.200,-
Ja, erg optimistisch. Maar ik stel liever mijn doelen hoog. En ik beloof dat ik niet zal balen als de hossels opdrogen en het salaris zich niet naar boven aanpast. Ik zal dan genoegen nemen met het aflossen van mijn hypotheek tussen 2025 en 2028, in plaats van 2037 (het jaar waarin de bank wil dat ik het aflos). Dat bespaart me dan alsnog twee ton.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten